پیام تبریک رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، به مناسبت ۱۵ اردیبهشت، روز جهانی ماما
دکتر سید رضا رئیسکرمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، در پیامی به مناسبت ۱۵ اردیبهشت، روز جهانی ماما نوشت: نقشآفرینی آگاهانه، علمی و مشفقانه ماماها در مسیر ترویج فرزندآوری، مشاورههای تخصصی پیش از بارداری و همراهی ایمن در مراحل زایمان، از ارکان تحقق جوانی جمعیت است.
نشست کمیته اطلاع رسانی، آموزش، ارتباطات و مشارکت های اجتماعی در برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع در دانشگاه علوم پزشکی تهران
نقش مهم اطلاعرسانی در اجرای اثربخش برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع
در نخستین جلسه کمیته اطلاع رسانی، آموزش، ارتباطات و مشارکت های اجتماعی در برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع در دانشگاه علوم پزشکی تهران، بر اهمیت اطلاعرسانی و فرهنگسازی پیرامون جایگاه و نقش کلیدی برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در ارتقای سلامت جامعه تأکید شد.
حفظ حیات جنین؛ اولویت نظام سلامت در مسیر جوانی جمعیت
دکتر مهرزاد ناصری، معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اهمیت دو برنامه ملی «جوانی جمعیت» و «پزشکی خانواده و نظام ارجاع»، بر لزوم اتخاذ راهکارهای مؤثر برای حفظ و ارتقای سلامت جنین و باروری سالم تأکید کرد. وی گفت: «در شرایط فعلی، برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع، بههمراه سیاستهای حمایت از جوانی جمعیت، در اولویت وزارت بهداشت قرار دارد. هدف ما، فراهم آوردن بسترهای لازم برای حمایت جسمی، روانی و اجتماعی از مادران و پدران آینده، بهویژه در سنین باروری است».
تأکید رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران بر حمایت عملی از کادر پرستاری و ساماندهی امور درمانی اربعین
نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران با محوریت راهکارهای جذب و ماندگاری نیروی کادر پرستاری و طرح و برنامه معاونت درمان برای مراسم اربعین حسینی، یکشنبه 14 اردیبهشت 1404 در سالن شورای دانشگاه برگزار شد. در این جلسه دکتر سید رضا رئیسکرمی، رئیس دانشگاه، ضمن تبریک روز معلم و قدردانی از اساتید دانشگاه، اقدامات انجامشده و برنامههای آینده را تبیین کرد. وی با اشاره به تلاشهای دانشگاه برای پاسداشت مقام استاد گفت: «در حد توان، برنامههایی به مناسبت روز استاد برای تکریم و پاسداشت مقام استاد در سطح دانشگاه برگزار شد که جا دارد از معاونت ها و دانشکده های ذیربط تشکر کنم و لازم است تکریم همکاران دانشگاه در جهت تعالی جایگاه دانشگاه به عنوان یک فرهنگ نهادینه شود.»
هفته آموزش در دانشگاه علوم پزشکی تهران
فراهمسازی بستری برای بهبود کیفیت آموزش و تربیت هرچه مؤثرتر فراگیران دانشگاه
دانشگاه علوم پزشکی تهران، اولین برنامه از هفته آموزش را با برگزاری "سمپوزیوم یادگیری" با محوریت ادغام فرصتهای مبتنی بر جامعه در برنامههای آموزشی برگزار کرد. در حاشیه این مراسم، دکتر سید فرشاد علامه، معاون آموزشی دانشگاه، با تبریک روز استاد به اساتید فرهیخته دانشگاه، آغاز هفته آموزش را گرامی داشت و اظهار کرد: در این هفته، مجموعهای متنوع از برنامههای آموزشی، نشستهای علمی، وبینارها، پنلهای تخصصی و مسابقات دانشجویی تدارک دیده شده است که با هدف ارتقای سطح آگاهی و دانش اساتید و دانشجویان نسبت به مسائل روز آموزش پزشکی برگزار میشود.
نشست هیئت علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران
پژوهشگران، محرک اصلی توسعه علمی کشور هستند
در اولین نشست فصلی اعضای هیئت علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران که همزمان با هفته آموزش و با محوریت «فرصتهای آموزشی هیئت علمی پژوهشی؛ از تدریس تا ارتقا» برگزار شد، دکتر رامین کردی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، با تأکید بر اهمیت نقش محوری پژوهشگران در توسعه علمی کشور، از برنامهها و سیاستهای دانشگاه برای حمایت از این بدنه تأثیرگذار سخن گفت. این نشست شنبه 13 اردیبهشت 1404 با حضور گسترده اعضای هیئت علمی پژوهشی دانشگاه برگزار شد؛ افرادی که به تعبیر دکتر کردی «بار اصلی پژوهش در دانشگاه را به دوش میکشند» و با وجود چالشهای جدی در مسیر اجرایی خود، همچنان با انگیزه و تعهد به پیشبرد اهداف علمی کشور پایبند هستند.
آغاز کنگره هفته آموزش در دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیش از ۳۰ برنامه تخصصی
کنگره هفته آموزش سال ۱۴۰۴ با برنامههای متنوع و تخصصی از روز شنبه آغاز شده و به مدت یک هفته با محوریت ارتقای کیفیت آموزش پزشکی در حال برگزاری است. دکتر محبوبه مافینژاد، مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اعلام این خبر گفت: «در این رویداد بزرگ علمی، بیش از ۳۰ برنامه تخصصی در قالبهای مختلف شامل سخنرانیهای کلیدی، سمپوزیومها، کارگاههای آموزشی، کلینیکهای مشاوره آموزشی، نشستهای تخصصی و وبینارهای بینالمللی برای گروههای مختلف بهویژه اعضای محترم هیئت علمی، مدیران آموزشی، دانشجویان و پژوهشگران حوزه آموزش پزشکی تدارک دیده شده است.»
برگزاری هفتمین جشنواره «قدر استاد» در دانشگاه علوم پزشکی تهران
هفتمین جشنواره «قدر استاد» شنبه ۱۳ اردیبهشتماه ۱۴۰۴ همزمان با هفته گرامی داشت معلم، با حضور دکتر سیدرضا رئیسکرمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، در تالار ابنسینای دانشکده پزشکی برگزار شد. این مراسم با هدف ارج نهادن به مقام والای استاد و تقویت فرهنگ قدردانی از اعضای هیئت علمی، با حضور جمعی از اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه برگزار شد. در بخش پایانی برنامه، از تعدادی از اساتید منتخب و برگزیده دانشگاه بهپاس خدمات علمی، آموزشی و پژوهشی شایسته، با اهدای لوح تقدیر و هدایا تجلیل بهعمل آمد.
گفت وگو با دکتر رضا ملک زاده، استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران
آنجا که شاگرد میدرخشد، استاد به کمال میرسد
دکتر رضا ملکزاده، استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران و از چهرههای برجسته آموزش و پژوهش پزشکی کشور، در گفتوگویی، ضمن تبیین مسیر علمی و تجربیات حرفهای خود، مسائل بنیادین آموزش پزشکی، روابط استاد و دانشجو، مهاجرت نخبگان و رسالت حرفه پزشکی را تشریح کرد. وی در تعریف خود از رابطه سالم و مؤثر میان استاد و دانشجو گفت: مهمترین ویژگی این رابطه، توجه به دانشجو مانند فرزند است. اگر دانشجویی بتواند به سطوح بالای علمی و پژوهشی برسد و حتی از استاد پیشی بگیرد، آنگاه استاد به شیرینترین ثمره زندگی حرفهای خود دست یافته است.
دکتر باقر لاریجانی در گفتوگو به مناسبت روز استاد:
استادان رکن توسعه علمی، فرهنگی و اخلاقی کشور هستند
به مناسبت روز استاد، دکتر باقر لاریجانی، استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشمند برجسته حوزه غدد و متابولیسم و یکی از تأثیرگذارترین چهرههای نظام آموزش پزشکی کشور، در گفتوگویی اختصاصی، دیدگاههای خود درباره جایگاه استاد، نقشآفرینی آنان در نظام سلامت و ضرورت تحول در آموزش پزشکی را بیان کرد. دکتر لاریجانی با اشاره به مسئولیتهای چندوجهی استادان، بهویژه در حوزه پزشکی، بیان کرد: نقش استادان صرفاً آموزش نیست. آنها در توسعه پژوهش، تولید دانش، سیاستگذاری، مدیریت منابع انسانی، هدایت نسل جوان و شکلدادن به آینده نظام سلامت نقشی حیاتی دارند. باید بپذیریم که بدون استادان انگیزهمند و توانمند، هیچ تحول پایداری در نظام سلامت رخ نخواهد داد. وی ادامه داد: در سالهای اخیر، آموزش پزشکی کشور رشد قابل توجهی داشته است و این حاصل تلاش هزاران استاد فرهیخته در سراسر کشور است. اما این پیشرفت نباید ما را از چالشهای موجود غافل کند. آموزش پزشکی نیازمند بازنگری مداوم، نوآوری و همسویی با تحولات جهانی است.